Questo sito utilizza solo cookie tecnici per il corretto funzionamento delle pagine web e per il miglioramento dei servizi.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso consulta l'informativa sulla privacy.
Proseguendo la navigazione del sito acconsenti all'uso dei cookie.
Se vuoi saperne di più o negare il consenso consulta l'informativa sulla privacy.
Proseguendo la navigazione del sito acconsenti all'uso dei cookie.
Seminario del 2017
2017
16 gennaio
Mattia G. Bergomi
nel ciclo di seminari: TOPOLOGY, DEEP LEARNING, AND APPLICATIONS TO CREATIVE CONTEXTS
Seminario interdisciplinare
Can music be represented as a meaningful geometric and topological object? We propose a strategy to describe some music features as a polyhedral surface obtained by a simplicial interpretation of the Tonnetz. The Tonnetz is a graph largely used in computational musicology to describe the harmonic relationships of notes in equal tuning. In particular, we use persistent homology to describe the persistent properties of music encoded in the aforementioned model. Both the relevance and the characteristics of this approach are discussed by analysing some paradigmatic compositional styles. Eventually, the task of automatic music style classification is addressed by computing the hierarchical clustering of the topological fingerprints associated with some collections of compositions.
Keywords: Tonnetz, persistent homology, clustering
75 minutes talk, 45 minutes discussion.